Raya oh Raya~

>> Friday, September 18, 2009



Esok dah start cuti..

2hari lagi hari raya..

hummm..since kwen,dah 3 tahun aku x beraya bersama kuarga d tawau,


kewajipan d umag aku setiap kali raya:-

1-2hari sebelum raya-cermin tingkap segala bagai harus d bersihkan (imagine umag aku d tawau tuh ada 20panel tingkap)masa kekecik & anak dara aku la yang slalu d tugas kan sbb malas nak masuk dapur tolong buat biskut raya..hahah x sangka memalas aku nie,buleh berkahwin ngan chef..alahai anak omak!!!

2-Malam Takbir-Mak & Abang Sam,sebok masak burasak (yummy yummy)..aku,kak na & adik plak sebok ganti langsir n mop lantai..

3-Di pagi raya-Mak,bapak,abang & kakak pepagi dah sebok pegi masjid sembahyang raya,yang x sembahyang..kena buat sarapan...

4-Selepas sembahyang raya-part paleng best..semua family bekumpul d living hall..mak n bapak duduk atas sofa ala ala Raja & Permaisuri ..yg kami nie yang setakat berpangkat rendah..duk besila sambil menunggu giliran untuk bersalaman tanda kemaafan...yg bestnya salaman x bule potong line up..kena mengikut pangkat n umur...kalo anak pertama..kena la dia duluan bersama wife/husband dia akan bersalaman ngan mak & bapak..yang anak2 dorang plak lain barisan ok.."anak buah" pangkat rendah orang yang last..dapat plak kalo umo setahun ..hahaha dia paling truk kena round satu bulatan kena salam semua orang..dah la tuh kena cium semua tangan atok nenek..mak ayah..macik pacik,adik beradik n sepupu yang lain...

5-Lepas bersalam salaman-part photograph..yang nie setahu sekali baru dapat tangkap gambar reramai..kalo x..ada je yang slalu x lengkap..

6-kenduri :-mak memang wajibkan lepas je tangkap gambar family kitaorang kena plak menyediakan makanan tuk kenduri..sempena memperingati "orang yang dah tiada"..mak aku kata,kita bergembira jan lupa plak orang yg d alam kubur..."Tok imam akan baca doa dan kami akan meng"amin" kan..

7-Makan2..-ha nie paleng best..aku suka makan burasak..ayam masak likku..masak kari dan da best part is ayam masak merak mak...

8-petang raya - baru kitaorang terima tamu..hahahaha!kg kitaorang x meriah sangat nak collect2 duit raya nie..tapi kg my lowkong alahai memang masih lagi mengamalkan collection duit raya nie..

9-Esok hari baru le kitaorang nie bule beraya umag sanak saudara..tak pun open house!!!


waaaaaa aku windu nak balek kampung aku dekat tawau.....

Anyway...sob sob sob

Selamat hari raya buat semua...

Maaf zahir & Batin


From Enny mulia , Erwan yusoff & Royd Zuhair

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

StoryTeller

StoryTeller

StoryMoryBaby

StoryMoryBaby

Royd's Footprint


StoryListener

StoryListener

Meet The Chef

Meet The Chef

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP